خرید کولر گازی کم مصرف – تميز كردن فيلتر كولر گازي
تمیز کردن فیلتر کولر گازی (راهنمای مرحله به مرحله)

تمیز کردن فیلتر کولر گازی یکی از موارد مهم و ضروری در نگهداری و بهینه‌سازی عملکرد این دستگاه است. ابتدا باید دستگاه را خاموش کرده و سپس با استفاده از دستمال مرطوب، فیلتر را از دستگاه خارج کنید. سپس فیلتر را با آب جاری شستشو داده و هرگونه ذرات گرد و خاک روی آن را تمیز کنید.

پس از این کار، فیلتر را به خوبی خشک کنید و سپس آن را به محل قبلی خود در دستگاه بازگردانید. تمیز کردن فیلتر کولر به صورت منظم، علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه، عمر مفید آن را افزایش داده و نیاز به تعمیرات کولرگازی را به حداقل می رساند.

همچنین، برای بهینه‌سازی عملکرد کولر گازی باید به دوره‌های تعمیر و نگهداری دقت کنید. بهتر است هر یک یا دو ماه یکبار کولر گازی را تعمیر و نگهداری کنید.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

ما در این مطلب سرویس فیلتر کولر گازی را به زبان ساده به شما آموزش میدهیم :

چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم ؟

نکات تميز كردن فيلتر كولر گازي

  1. قبل از شروع تمیز کردن و شستن فیلتر کولر گازی، مطمئن شوید که کولر گازی خاموش است.
  2. در حالی که دو طرف کولر گازی را گرفتید، پنل جلوی آن را باز کنید.
  3. قسمت جلوی فیلتر کولر گازی را آزاد کنید و بعد کل فیلتر را به آرامی و با دقت بیرون آورید.
  4. فراموش نکنید که باید هر دو فیلتر را برای تمیز کردن در بیاورید.
  5. در این مرحله باید اقدام به شستن فیلتر کولر گازی نمایید. فیلترها را با کمک یک برس نرم زیر آب بشورید.
  6. قبل از اینکه فیلترها را سر جای خودشان بازگردانید مطمئن شوید که کامل خشک شده اند.
  7. شروع کنید به جا زدن فیلترها از عقب و بعد از آن قسمت جلویی را جا بزنید.
  8. در آخر پنل جلوی کولر گازی را ببندید.
  9. همیشه هنگام تمیز کردن فیلترها از ماسک استفاده کنید، چون استنشاق ذرات گردوغبار و آلودگی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد یا برای شما حساسیت ایجاد کند.
  10. هنگام تمیز کردن فیلترهای اسپلیت در خانه، مطمئن شوید که کف یا هرچیزی زیر یونیت داخلی را بپوشانید، چون ممکن است ذرات گرد و غبار روی آن(ها) بریزند.
  11. اگر بعد از اینکه فیلترها را به درستی تمیز کردید، اما مشکل همچنان ادامه داشت (مثلا قدرت نداشتن باد)، شاید پنل خارجی مشکلی داشته باشد. برای عیب‌یابی و تست کمپرسور کولر گازی با یک تعمیرکار خبره ارتباط بگیرید.

 

نحوه تعویض فیلتر کولر گازی

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

اگر فیلتر کولر گازی شما شکل اصلی خود را از دست داده است و پا دچار پارگی و شکستگی شده است، وقت آن رسیده که اقدام به تعویض فیلترهای کولر گازی یا اسپلیت کنید.

فرایند تعویض فیلتر کولر گازی کار پیچیده ای نیست و مشابه مراحل تمیز کردن فیلتر است. با این تفاوت که به جای شستن فیلترها تنها باید آنها را با فیلتر جدید جایگزین کنید.

دقت کنید که هنگام خرید فیلتر جدید، حتما نمونه فیلتر قبلی کولر خود را به همراه داشته باشید یا اینکه مدل و برند کولرتان را یادداشت کنید و فیلتر مناسب را تهیه نمایید. نحوه تعویض فیلتر کولر گازی اجنرال، ال جی، سامسونگ، جنرال، تراست، گری و … مشابه هم است. تنها ممکن است تفاوت بسیار جزئی در باز کردن پنل کولر وجود داشته باشد که برای این کار می توانید به دفترجه راهنمای کولر گازی خود مراجعه نمایید و آن را مطالعه نمایید.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

مراحل تمیز کردن فیلتر کولر گازی

اکنون به صورت کاملا ساده نحوه تمیز کردن کولر گازی را برایتان شرح خواهیم داد. اگر شخصی هستید که اصولا کارهای فنی را انجام می دهید پس تمیز کردن فیلتر کولر گازی برایتان بسیار ساده خواهد بود. در غیر این صورت پیشنهاد می شود از یک سرویس کار مجرب کمک بگیرید.

20230817164953 fpdl – تميز كردن فيلتر كولر گازي

مرحله اول تمیز کردن فیلتر کولر گازی

اولین کاری که لازم است انجام دهید، قطع کردن برق کولر گازی می باشد. با این کار از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می کنید. سپس باید قاب و پنل داخلی را باز کنید تا دسترسی لازم، جهت تمیز کردن فیلتر کولر گازی را داشته باشید.

در این مرحله می توانید از دو فرو رفتگی در دو طرف پنل برای باز کردن قاب استفاده کنید. برای برای راحتی انجام کار بهتر است، ابتدا یک طرف قاب را باز و سپس طرف دیگر را باز کنید. ممکن است قاب، از جایش به راحتی بیرون نیاید و نیاز به صبوری شما داشته باشد.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

مرحله دوم تمیز کردن فیلتر کولر گازی

پس از آنکه قاب کولر گازی را برداشتید، به راحتی فیلترهای کولر گازی را می بینید. برای جدا کردن فیلترها باید لبه پایینی فیلتر را به سمت خود بکشید تا به آسانی فیلترها از جای خود خارج شوند. فراموش نکنید که هر دو فیلتر موجود در کولر گازی را جهت تمیز کردن خارج نمایید.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

مرحله سوم تمیز کردن فیلتر کولر گازی

در این مرحله نوبت به شستن فیلترها می رسد. برای شستشوی فیلترها لازم است با استفاده از کمی مواد شوینده و یک برس شروع به تمیز کردن فیلتر کولر گازی نمایید. در صورت نداشتن برس می توانید از یک مسواک کهنه استفاده کنید. توجه کنید که فیلترها کاملا تمیز شوند به صورتی که فیلترها عاری از هرگونه کثیفی و آلودگی شوند. سپس اجازه دهید تا فیلترها به طور کامل خشک شوند.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

مرحله چهارم تمیز کردن فیلتر کولر گازی

در این مرحله نوبت به قرار دادن فیلترها در جای خود می باشد. برای انجام این کار ابتدا قسمت انتهایی فیلتر را جا بزنید و سپس قسمت ابتدایی فیلتر را جای خودش قرار دهید. پس از انجام این مرحله نوبت به قرار دادن قاب بر روی پنل می باشد که باید مانند مرحله اول اقدام کنید.

در نهایت برق کولر گازی را وصل کنید و کولر گازی را روشن نمایید. اکنون به راحتی تفاوت هوای قبل و بعد تمیز کردن فیلترکولر گازی را می توانید احساس کنید و از هوای خنک و دلپذیر کولر گازی لذت ببرید.

 

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

فیلتر هوای کولر گازی را هر چند وقت یکبار تمیز کنیم؟

باید بگوییم این به شرایطی زیر بستگی دارد که آیا:

استفاده شما از کولر گازی به چه اندازه ای است و همچنین محیطی که در آن قرار دارید آیا هوایش خیلی آلوده است ؟ اگر استفاده ی شما از کولر گازی بصورت میانگین روزانه بیشتر از ۸ ساعت و آلودگی محیطی شما زیاد است باید هر ۳ هفته یکبار فیلتر کولر گازی را تمیز کنید در غیر اینصورت می توانید ۲ماه یکبار فیلتر هوای کولر گازی راتمیز کنید.

توجه:

نحوه ی باز کردن دریچه کولر گازی بسیار مهم است که در کولرهای مختلف تفاوت جزئی با هم دارند و باید دفترچه ی راهنمای کولر گازی خود را مطالعه کنید تا با این موارد هم آشنا شوید یا اگر نمی دانید اینکار را انجام ندهید،چون بسیاری از افراد با سهل انگاری باعث صدمه زدن به کولر خود شده اند و عواقب آن را در نظر نگرفته اند

پس اگر فکر میکنید از پس این کار بر نمی آید از یک تکنسین تعمیر و سرویس کولرگازی کمک بگیرید.

امیدواریم این مقاله بسیار ساده در مورد تمیز کردن فیلتر کولر گازی برای شما مفید و کار آمد باشد، خوشحال می شویم نظرات خود را با ما درمیان بگذارید و از تجربه های خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

تمیز کردن فیلتر کولر گازی با اسپری تمیز کننده

یکی دیگر از روش های تمیز کردن کولر گازی استفاده از اسپری تمیز کننده است. برای انجام این کار لازم است قاب کولر گازی را باز کنید و بدون اینکه فیلترها را جدا کنید، با کمک اسپری تمیز کننده فیلترها را از هرگونه کثیفی و آلودگی ناشی از گرد و غبار و چربی پاک کنید.

بهترین زمان برای تمیز کردن فیلتر کولر گازی

برای انتخاب زمان مناسب جهت تمیز کردن فیلتر کولر گازی باید محیط زندگی خود را در نظر بگیرید. اگر شرایط محیطی زندگی شما به گونه است که گرد و غبار یا آلودگی هوای زیادی وجود دارد، توصیه می شود هر هفته اقدام به تمیز کردن فیلتر کولر گازی کنید. در صورتی که در محیط زندگی شما آلودگی یا گرد و غبار زیادی وجود ندارد، ماکسیمم هر ماه باید اقدام به تمیز کردن فیلتر کولر گازی نمایید.

تمیز کردن کویل کولر گازی

مراحل زیر را جهت تمیز کردن کویل کولر گازی دنبال کنید.

  • برای انجام این کار نیاز به دستمالی دارید که کاملا تمیز باشد و پرز ندهد. همچنین یک اسپری پاک کننده مانند گاز پاک کن
  • ابتدا باید کویل ها را با آب خیس کنید و اجازه دهید که کاملا خیس بخورد.
  • سپس با استفاده از اسپری پاک کننده و دستمال تمیز اقدام به تمیز کردن کویل ها کنید. به این صورت که روی کویل ها را اسپری تمیز کننده اسپری کنید و با دستمال روی آن بکشید. به گونه ای که عاری از هرگونه کثیفی و چربی شود. سپس اجازه دهید کویل ها خشک شوند.
  • نکته ای که باید به آن توجه کنید چگونگی باز کردن دریچه کولر است که ممکن است در هر یک از کولرها متفاوت باشد. برای این کار از دفترچه راهنمای کولر کمک بگیرید تا از صدمات احتمالی جلوگیری کنید.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

چرا باید کویل کولر گازی را تمیز کنیم؟

در صورتی که کویل کولر گازی کثیف باشد، در عملکرد کولر گازی اخلال ایجاد می شود و راندمان کولر گازی کاهش پیدا می کند. زیرا وظیفه کویل، گرفتن هوای گرم محیط و جایگزین کردن هوای خنک می باشد. به خاطر داشته باشید زمانی که اقدام به تمیز کردن فیلتر کولر گازی می کنید؛ حتما کویل ها را نیز چک کنید و در صورت کثیف بودن، آن ها را تمیز کنید.

مشکلات مربوط به فیلتر کولر گازی

سرویس دوره ای فیلتر کولر گازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا علاوه بر کاهش مصرف برق، باعث افزایش راندمان و بهبود عملکرد کولر گازی می شود. در مدل های قدیمی تر کثیف بودن فیلترها موجب وارد شدن فشار زیاد به کولر گازی و در نهایت خرابی کولر گازی می شود. بنابراین از تمیز کردن فیلتر کولر گازی در فواصل زمانی منظم غافل نشوید و از تاثیرات مثبت آن بهره مند شوید.

انواع فیلترهای کولر گازی

فیلتر های سیلور یون

این فیلترها دوام بالایی دارند و کمتر کثیف می شوند. فیلترهای سیلور یون، فیلترهای بهداشتی نیز نامیده می شوند که تمام ذرات گرد و غبار، ویروس و حتی باکتری های موجود در هوا را جذب می کنند.

فیلترهای الکترواستاتیک

از این نوع فیلتر علاوه بر کولر گازی در دیگر لوازمی که به فیلتر نیاز دارد مورد استفاده قرار می گیرد. اصولا از این نوع فیلتر در مناطقی که گرد و غبار فراوانی وجود دارد استفاده می کنند زیرا کار تهویه هوا را نیز انجام می دهد و از طرفی کمتر به تمیز کردن نیاز دارد.

فیلترهای ضد میکروب

میکروب ها موجودات ریزی هستند که ممکن است در هوا وجود داشته باشند، فیلترهای ضد میکروب قادر هستند میکروب های موجود در هوا را جذب کنند. این نوع فیلترها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

توصیه ما برای انتخاب و خرید فیلتر کولر گازی، فیلترهای ساده ای است که به راحتی گرد و غبار موجود در هوا را جذب می کنند و به صورت دوره ای نیاز به تمیز کردن دارند.